Fundația Terre des hommes România, alături de Terre des hommes Moldova (Tdh), anunță un CONCURS de selectare a 24 de instituții de învățământ general din 5 raioane: Soroca, Călărași, Nisporeni, Strășeni și Căușeni, pentru implicarea în proiectul „JOBOTECA – program pilot de pregătire a tinerilor din Moldova pentru piața muncii” – proiect finanțat de Uniunea Europeană (UE)[1].
Proiectul este implementat de către Fundațiile Terre de hommes România și Terre des hommes Moldova, în parteneriat cu Ministerul Educației, Culturii și Cercetării al Republicii Moldova și prevede implicarea activă a copiilor, tinerilor și profesioniștilor de la nivel local ai mediului de afaceri și ai întregii comunități.
Perioada de implementare a proiectului: februarie 2021 – ianuarie 2024 (36 luni).
Scopul proiectului: a spori participarea adolescenților și tinerilor în societatea și economia din R. Moldova prin intermediul unui program pilot complex, centrat pe elev și conectat la piața forței de muncă din Moldova.
Ce este JOBOTECA?
„Joboteca” este un program pilot care va spori accesul tinerilor la educație și la oportunități de formare și va facilita participarea acestora în procesul de luare a deciziilor care îi privesc, contribuind la accesul tinerilor la piața muncii din R. Moldova.
Jobotecile (biblioteci de carieră) sunt spații prietenoase tinerilor, special amenajate în cadrul școlilor, dotate cu echipamente IT și alte materiale necesare pentru organizarea activităților online/offline, în cadrul cărăra tinerii să cunoască posibilele parcursuri de carieră.
Ce ne propunem să realizăm împreună?
- Să dezvoltăm și să implementăm un program pilot de consolidare a competențelor cheie pentru acces și participare la piața muncii a adolescenților și tinerilor.
- Să împuternicim organizațiile de la nivel local să dezvolte inițiative care vor susține implicarea tinerilor în activități economice.
- Să dezvoltăm o rețea de oportunități de stagiu pentru tineri prin consolidarea relației dintre școală și mediul de afaceri (companii private), mediul asociativ și instituțiile publice.
În acest context, anunțăm CONCURS pentru selectarea a 24 de instituții de învățământ general (liceu sau gimnaziu de circumscripție) din 5 raioane: Soroca, Călărași, Nisporeni, Strășeni și Căușeni, care vor să găzduiască o „Jobotecă” și să contribuie la realizarea scopului propus.
Care este sprijinul de care vor beneficia instituțiile partenere?
- Sprijin în dezvoltarea conceptului de design și dotarea spațiilor pentru „Joboteca” (designul și dotarea se va realiza ținând cont de părerea adolescenților și tinerilor și cu implicarea directă a acestora).
- Fiecare spațiu va fi dotat cu echipament IT, tehnică și mobilier în valoare medie de 7.000 EU, în funcție de necesități. „Joboteca” va fi dotată cu resurse didactice (cursuri on-line, video-uri, module de instruire, etc.) necesare pentru organizarea activităților de dezvoltare personală și de orientare profesională a tinerilor.
- Cadrele didactice din instituțiile partenere vor beneficia de instruire și ghidare pe toată durata de implementare a proiectului.
- Cadrele didactice vor putea implementa un program pilot care va spori accesul la educație al tinerilor, la oportunități de formare a acestora și de participare a tinerilor în procesul de luare a deciziilor care îi privesc.
- Adolescenții/tinerii (14 – 18 ani) vor beneficia de instruiri non formale, oportunități de a experimenta diverse profesii și ocupații, de a dezvolta și pune în practică diverse idei de afaceri. Pe toată perioada proiectului tinerii vor fi ghidați și susținuți de o echipă profesionistă și mentori experimentați.
- Sprijin pentru managerii instituțiilor în dezvoltarea de parteneriate cu sectorul privat/public și comunitatea în general, pentru asigurarea durabilității programului de dezvoltare a abilităților profesionale ale tinerilor prin programe de mentorat și stagiu.
Criterii de eligibilitate ale instituției de învățământ general:
- Deschiderea și angajamentul instituției de învățământ de a se implica activ în toate activitățile proiectului pe durata de implementare și după finalizarea acestuia.
- Instituțiile de învățământ (licee sau gimnazii de circumscripții) cu un număr minim de 230 elevi, cu cel puțin o clasă pentru fiecare nivel.
- Existența unui spațiu pentru găzduirea „Jobotecii”. Cerințe minime pentru spațiu: sală luminoasă, încălzită, cu o suprafață de minim 40 m2, accesibilă pentru adolescenți/tineri, inclusiv persoane cu nevoi speciale. Spațiul trebuie să fie reparat și pregătit pentru amenajare. Sunt eligibile spațiile cum ar fi: Clasa viitorului, cabinete de informatică, alte spații care întrunesc criteriile menționate mai sus.
- Disponibilitatea cadrelor didactice de a participa la instruiri și de a realiza activități non formale cu elevii din clasele a 7-a – a 12-a.
- Disponibilitatea cadrelor didactice de a fi persoane resursă pentru tinerii instruiți în domenii de dezvoltare personală și profesională, dezvoltarea abilităților de antreprenor, dezvoltarea abilităților digitale, etc.
- Disponibilitatea cadrelor didactice de a desfășura voluntar activități de grup cu elevii în baza programului „Joboteca” cel puțin o dată la două săptămâni.
- Disponibilitatea cadrelor didactice de a desfășura voluntar activități de grup cu părinții – cel puțin 5 activități pe an.
- Experiență de realizare a programelor sau activităților extracurriculare în domeniul de antreprenoriat/orientare în carieră.
- Angajamentul instituției de învățământ de a asigura funcționarea activităților în cadrul „Jobotecii” cel puțin 5 ani după încheierea proiectului, prin resurse proprii.
Pentru participare la CONCURS, vă rugăm să prezentați următoarele:
- Scrisoare de motivare, în care să argumentați (pe o pagină) intenția dvs. de participare în proiect, pornind de la necesitățile adolescenților și tinerilor și criteriile de eligibilitate descrise mai sus. Scrisoarea va fi semnată de directorul școlii.
- Formularul de aplicare completat (îl găsiți anexat).
Evaluarea dosarelor va fi realizată de către o echipă de evaluatori compusă din reprezentanți ai echipei Tdh România și Tdh Moldova în termen de cel mult 10 zile din momentul închiderii concursului. Evaluarea dosarelor va fi realizată în baza criteriilor de eligibilitate enumerate mai sus și a motivației instituției de implicare în proiect și asigurare a durabilității programului „Joboteca”.
Dosarul pentru participare la CONCURS se va expedia în format electronic, la adresa de email: mda.office@tdh.ch, cu mențiunea „Concurs – Joboteca”
Formularul de aplicare îl găsiți anexat.
Data limită de prezentare a dosarului: 22 aprilie 2021.
Notă: Doar instituțiile selectate vor fi contactate.
Pentru informații suplimentare, vă rugăm să ne contactați la numărul de telefon 068020808 sau la adresa de e-mail: ana.ciolan@tdh.ch