Comisia Extraordinară  de Sănătate Publică Raionul Nisporeni

HOTĂRÎRE  nr _ 06_

din 21 martie  2021

cu privire la declararea stării de urgenţă în sănătate publică pe teritoriul raionului Nisporeni în perioada 21 martie – 18 aprilie 2021  ___________________________________________________________

 

Comisia Extraordinară de Sănătate Publică Nisporeni (CRESP) a audiat şi analizat măsurile prevăzute de Hotărîrea CNESP nr 51 din 19.03.2021 unde a constatat, că se declară pe tot teritoriul RM stare de  urgenţă în sănătate publică și sunt prevăzute restricții la activitatea instituțiilor și întreprinderilor din raion în dependenţă de gradul de alertă şi situaţia epidemiologică prin infecţia Covid 19.

Ţinînd cont de aceasta, în conformitate cu art. 58 din Legea nr. 10/2009 privind supravegherea de stat a sănătății publice:

Comisia Raională Extraordinară de Sănătate Publică,

HOTĂRĂŞTE:

  1. Se ea act de Hotărîrea Comisiei Naţionale Extraordinare de Sănătate Publică nr 51 din 19.03.2021 și se declară starea de urgenţă în sănătate publică pe teritoriul raionului Nisporeni în perioada 19 martie – 18 aprilie 2021.
  2. Se desemnează serviciile Ministerul Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale şi Agenţiei Naţionale de Sănătate Publică, de comun cu alte servicii, în calitate de autorităţi publice responsabile pentru gestionarea urgenţei de sănătate publică. Mecanismul de gestionare a situaţiei epidemiologice se stabileşte în conformitate cu Planul de pregătire şi răspuns la infecţia cu Coronavirus de tip nou (COVID-19) – Versiunea 2, aprobat prin Hotărârea nr. 30 din 11 septembrie 2020 a Comisiei naţionale extraordinare de sănătate publică, în raion aprobat prin Hotărîrea CRESP nr 11din 01.11.21.
  3. Se stabilește pe teritoriul orașului Nisporeni și localităților unde este apreciat nivelul de alertă cod roșu, a următoarelor măsuri de prevenire a infecţiei COVID-19; Termen perioada stării de urgenţă

3.1. Restricţionarea deplasării populaţiei şi izolarea la domiciliu;

3.2. Interzicerea adunărilor în masă, inclusiv activităţile culturale, ştiinţifice, artistice, extrascolare, sportive sau de divertisment;

3.3. Prestarea doar a serviciilor esenţiale (vitale);

3.4. Interzicerea vizitelor neesenţiale la unităţile de interes public (bancă, poştă etc.);

3.5. Ajustarea serviciilor de asistenţă medicală şi prestarea doar a celor esenţiale;

3.6. Instituirea instruirii la distanţă în conformitate cu prevederile subpunctului 11.3;

  1. Organele abilitate cu funcţii de control și supraveghere (APL, IP, ANSA, IPM, ANSP) vor organiza razii de verificare în vederea implementării măsurilor menţionate la subpunctele 3.1 – 3.6 cu informarea Comisiei Raionale Extraordinare de Sănătate Publică; Termen perioada stării de urgenţă
  2. Se stabilesc măsurile restrictive generale pentru persoanele fizice, aplicabile la nivel raional pe perioada stării de urgenţă în sănătate publică;   Termen   perioada stării de urgenţă

5.1. Interzicerea aflarii în locurile publice (păduri, parcuri, alei, plaje etc.), în grupuri mai mari de 3 persoane, cu excepţia membrilor unei familii.

5.2. Interzicerea aflării persoanelor în vârstă de peste 63 (şaizeci şi trei) ani în afara domiciliului şi în spaţiile publice fără necesitate stringentă, cu excepţia:

(i) deplasărilor în interes de serviciu, atunci când activitatea nu poate fi desfăşurată la distanţă,

(ii) deplasărilor pentru asigurarea cu produse alimentare;

(iii) deplasarea pentru asistenţă medicală ce nu poate fi amânată;

(iv) deplasarea pentru alte motive justificate şi care nu pot fi amânate.

5.3. Interzicerea aflării pe terenuri de joacă a copiilor în absenţa părinţilor/tutorelui legal. Persoanele aflate pe terenul de joacă vor respecta măsurile de sănătate publică.

5.4. Interzicerea aflarii persoanelor în zone de agrement în grupuri mai mari de 3 persoane, cu excepţia membrilor unei familii.

  1. Se stabilesc măsurile obligatorii generale de prevenire şi control al infecţiei COVID-19, aplicabile la nivel raional pe perioada stării de urgenţă în sănătate publică:

Termen   perioada stării de urgenţă

6.1. Purtarea obligatorie a măştilor de protecţie în toate spaţiile publice (de uz comun) deschise şi închise, inclusiv în transportul public. Masca trebuie să acopere atât gura, cât şi nasul.

6.2. Respectarea distanţei fizice între persoane de minimum 1 (unu) metru, cu excepţia cazurilor când, prin prevederi speciale, se stabileşte respectarea unei alte distanţe între persoane, ori în cazul regulilor de transportare a persoanelor în transportul public.

6.3. Respectarea regulilor de igienă a mâinilor.

6.4. Respectarea regulilor de igienă respiratorie.

6.5. Respectarea, sub proprie răspundere, a regimului de autoizolare de către persoanele cărora li se stabileşte regimul respectiv.

6.6. Respectarea de către persoanele fizice care se află în teritoriile sau instituţiile cu regim de carantină a măsurilor impuse de autorităţi.

6.7. Monitorizarea personală de către fiecare persoană fizică a stării de sănătate. Adresarea timpurie la medicul de familie sau la instituţiile de asistenţă medicală la apariţia primelor simptome specifice ale infecţiei COVID-19.

  1. Se stabilesc interdicţiile şi restricţiile pentru anumite genuri de activitate:

                                                                                                                   Termen   perioada stării de urgenţă

7.1. Se interzice activitatea cluburilor de noapte ce se referă la activitatea discotecilor şi a ringurilor de dans, indiferent de denumirea de firmă a unităţii comerciale (ca exemplu: disco -bar, club de noapte, karaoke, night-club, discotecă, club etc.).

7.2. Se interzice desfăşurarea activităţilor de deservire în unităţile de alimentaţie publică (de tipul restaurantelor, barurilor, cantinelor, cafenelelor), precum şi în unităţile de alimentaţie publică amplasate în punctele de comercializare a produselor petroliere, autogări şi în punctele de așteptare a transportului, în intervalul orelor 20.00 – 07.00, cu excepţia comercializării produselor alimentare la pachet şi cu livrare, prin unităţile de alimentaţie publică de orice tip, cu excluderea posibilităţii de consumare a acestora în incinta/teritoriul unităţii.

7.3. Se interzice organizarea şi desfăşurarea în unităţile de alimentaţie publică a evenimentelor festive, nunţilor, cumetriilor, aniversărilor, precum şi a altor evenimente.

7.4. Se interzice organizarea şi desfăşurarea, cu prezenţa fizică a persoanelor, a conferinţelor ştiinţifice, adunărilor şi întrunirilor profesionale în masă, olimpiadelor, competiţiilor sportive.

7.5. Se interzice organizarea şi desfăşurarea în spaţii închise şi deschise a expoziţiilor, festivalurilor, tîrgurilor agricole specializate, evenimentelor comerciale.

7.6. Se interzice desfăşurarea activităţilor, cu prezenţa spectatorilor, în incinta teatrelor, cinematografelor, sălilor de concerte, caselor de cultură.

7.7. Se stabileşte regimul de activitate a pieţelor agroalimentare şi nealimentare în intervalul orelor 07.00 – 14.00.

7.8. Centrele comerciale şi unităţile specializate de comerţ cu amănuntul a produselor nealimentare vor activa până la ora 16.00.

  1. Se stabilesc măsurile de prevenire şi control al infecţiei COVID – 19 obligatorii pentru toate genurile de activitate;                            Termen   perioada stării de urgenţă

8.1. Autorităţile administraţiei publice locale, toate persoanele juridice de drept public privat înregistrate în Republica Moldova, indiferent de tipul de proprietate şi forma juridică de organizare, vor asigura, în spaţiile aflate în gestiune, închise (de uz comun) şi deschise (care presupun interacţiunea frecventă a persoanelor), respectarea strictă a următoarelor măsuri:

8.1.1. Respectarea distanţei sociale între persoane de minimum 1 (unu) metru, cu excepţia cazurilor când, prin prevederi speciale, se stabileşte respectarea unei alte distanţe între persoane sau în cazul regulilor de transportare a persoanelor în transportul public.

8.1.2. Respectarea regulilor de igienă a mâinilor.

8.1.3. Respectarea regulilor de igienă respiratorie.

8.1.4. Respectarea, sub proprie răspundere, a regimului de autoizolare de către persoanele cărora li se stabileşte regimul respectiv.

8.1.5. Respectarea de către persoanele juridice care se află în teritoriile sau instituţiile cu regim de carantină a măsurilor impuse de autorităţi.

8.1.6. Purtarea obligatorie a măştilor de protecţie în toate spaţiile publice aflate în gestiune, inclusiv în transportul public. Masca trebuie să acopere atât gura, cât şi nasul.

8.1.7. Monitorizarea permanentă a numărului vizitatorilor şi neadmiterea formării aglomeraţiilor.

8.2. Conducătorii entităţilor publice şi private vor asigura:

8.2.1. Regim special de lucru, prin atragerea cu prezenţă fizică la serviciu a personalului strict necesar pentru asigurarea funcţionalităţii instituţiei, precum şi a personalului a cărui activitate necesită prezenţa obligatorie la serviciu.

8.2.2. Pentru personalul a cărui activitate nu necesită prezenţa obligatorie la locul de muncă, se vor asigura condiţii de muncă la distanţă.

8.2.3. Toate întreprinderile și instituțiile subordonate ministerelor, inclusiv structurile organizaţionale din sfera lor de competentă (autorităţile administrative din subordine, serviciile publice desconcentrate, instituţiile publice, întreprinderile de stat şi societăţile comerciale cu capital integral sau majoritar public în care ministerul, Cancelaria de Stat sau altă autoritate administrativă centrală are calitatea de fondator) vor organiza desfăşurarea activităţii în regim special de lucru, de la 7.30 până la 16.00 şi pauza de masă de la 12.00 până la 12.30.

  1. Se stabilesc măsurile de prevenire şi control al infecţiei COVID – 19 specifice pentru anumite genuri de activitate, conform anexei la prezenta hotărâre.
  2. Începând cu 23 martie 2021, se stabilesc măsuri de prevenire şi control al infecţiei COVID-19 la traversarea hotarului raionului pe magistralele naționale; Termen perioada stării de urgenţă

10.1. Se instituie pe perioada stării de urgenţă în sănătate publică obligativitatea prezentării la trecerea hotarului raionului, a persoanelor sosite de peste hotare testului negativ la infecția Covid 19, sau un act confirmativ de administrare a vaccinului anti COVID-19;

10.2. Persoanele care se află în regim de autoizolare/carantină pot întrerupe acest regim după a 10-a zi, dacă efectuează un test PCR COVID-19, iar rezultatul acestuia este negativ;

  1. Organizarea procesului educaţional în instituţiile de învăţământ se dispune în funcţie de gradul de alertă atribuit localităţii, în baza indicatorului incidenţei la 100 mii populaţie, conform următoarelor scenarii; Termen perioada stării de urgenţă

11.1. Pentru localităţile în care se atestă gradul de alertă Cod Verde sau Cod Galben (incidenţa mai mică de 49 de cazuri COVID-19 la 100 mii populaţie în ultimele 14 zile),  – participarea zilnică a preşcolarilor și elevilor  cu prezenţă fizică în instituţiile de învăţământ, cu respectarea strictă a normelor de sănătate publică privind prevenirea şi răspândirea COVID-19.

11.2. Pentru localităţile în care se atestă gradul de alertă Cod Portocaliu (incidenţa cuprinsă între 50 şi 100 de cazuri COVID-19 la 100 mii populaţie în ultimele 14 zile), (s.s. Selişte, V. Trestieni, Zberoaia, Bălăneşti, Şişcani, Cioreşti)

(i) Participarea zilnică cu prezenţă fizică în instituţiile de învăţământ a preşcolarilor și elevilor din învăţământul primar, elevilor din clasele absolvente (a IX-a, a XII-a, a XIII-a din învăţământ seral), precum şi a elevilor din învăţământul profesional tehnic antrenaţi în stagiile de practică şi în grupele absolvente, cu respectarea strictă a normelor de sănătate publică privind prevenirea şi răspândirea COVID-19;

(ii) Participarea zilnică în procesul educaţional la distanţă a elevilor şi studenţilor din celelalte clase şi ani de studii.

11.3. Pentru localităţile în care se atestă gradul de alertă Cod Roşu (incidenţa mai mare de 100 de cazuri COVID-19 la 100 mii populaţie în ultimele 14 zile), (s.s. Nisporeni, Vărzăreşti, Şendreni, Marinici, Bălăureşti, Grozeşti, Soltăneşti, Cristeşti, Boldureşti, Bărboieni, Brătuleni, Mileşti,   Găureni, Ciuteşti, Bolţun, Călămăneşti, Vulcăneşti, Păruceni) se recomandă instituirea procesului educaţional la distanţă. În funcţie de situaţia epidemiologică din instituţie, procesul educaţional poate fi organizat după cum urmează:

(i) Participarea zilnică cu prezenţă fizică în instituţiile de învăţământ a preşcolarilor şi a elevilor din învăţământul primar, cu respectarea strictă a normelor de sănătate publică privind prevenirea şi răspândirea COVID-19;

(ii) Participarea zilnică cu prezenţă fizică a unui contingent de 50% din numărul total de elevi din învăţământul profesional tehnic antrenaţi în stagiile de practică şi în grupele absolvente, cu respectarea strictă a normelor de sănătate publică privind prevenirea şi răspândirea COVID-19;

(iii) Participarea zilnică în procesul educaţional la distanţă a elevilor din celelalte clase şi ani de studii;

 

 

  1. Se stabileşte, pe perioada stării de urgenţă în sănătate publică, mobilizarea forţelor şi resurselor necesare pentru realizarea măsurilor de răspuns la urgenţa de sănătate publică, efectuarea controalelor, inclusiv inopinate, la unităţile a căror activitate este restricţionată, precum şi la unităţile pentru a căror activitate prezenta hotărâre a instituit măsuri specifice de prevenire şi control al infecţiei COVID-19

Termen   perioada stării de urgenţă

12.1. În sensul prezentei hotărâri, supravegherea şi verificarea respectării măsurilor prevăzute se vor realiza după cum urmează:

  1. Punctul 3 din hotărâre:

Subpunctele 3.1. şi 3.2. Organele Ministerului Afacerilor interne (MAI);

Subpunctele 3.3. şi 3.4. Autorităţile administraţiei publice locale (APL), Agenţia Naţională pentru Siguranţa Alimentelor (ANSA )

Subpunct l 3.5. Ministerul Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale (M SM PS), Agenţia Naţională pentru Sănătate Publică (ANSP)

S u b p u n c tu l 3.6. M in is te ru l E d u c a ţie i, C u ltu rii şi C e rc e tă rii (M EC C ),

  1. Punctul 4 din hotărâre: M SM PS, A N SP, M A I
  2. Punctul 5 din hotărâre: M A I,  A N SP,  A PL
  3. Punctul 6 din hotărâre:

S u b p u n c te le 6 .1; 6.2. M A I A N SP M SM PS A N SA

S u b p u n c tul 6.5. M SM PS

S u b p u n c tul 6.6. M SM PS A N SP M A I A A PL

S u b p u n c tul 6.7. M SM PS A N SP

  1. Punctul 7 din hotărâre:

S u b p u n c tul 7.1. A g e n ţia N a ţio n a lă p e n tru S ig u ra n ţa A lim e n te lo r (A N SA ) M A I M EC C

S u b p u n c tul 7.2. A N SA,  A N SP, M A I

S u b p u n c tul  7.3. A N SA A N SP M A I

S u b p u n c tul 7.4. M ECC A N SP M A I

S u b p u n c tul 7.5. M in iste ru l A g ric u ltu rii D e z v o ltă rii R e g io n a le şi M e d iu lu i (M A D R M ), M ECC M in is te ru l E c o n o m ie i şi In fra stru c tu rii (M EI) M A I

S u b p u n c tul 7.6. M ECC A A PL A N SP

S u b p u n c tu l 7.7. A A PL M A I

  1. Punctul 8 din hotărâre: A u to rită ţile p u b lic e c e n tra le (A P C ) A A PL M A I A N SP la sesizare
  2. Punctul 10 din hotărâre: M A I A N SP M SM PS M A EIE M EC C
  3. Punctul 11 din hotărâre M ECC A N SP, M A I A A PL
  4. Punctul 1 din A nexa la hotărâre A N SP M SM PS
  5. Punctul 2 din A nexa la hotărâre M EI A g e n ţia N a ţio n a lă T ra n sp o rt A u to (A N S A ) M A I A PL
  6. Punctul 3 din A nexa la hotărâre A A PL A N SA A N SP M A I A g e n ţia p e n tru P ro te c ţia C o n s u m a to rilor şi S u p ra v e g h e re a P ie ţe i (A PC SP)
  7. Punctul 4 din A nexa la A A PL A N SP hotărâre A N SA M A I
  8. Punctul 5 din A nexa la A N SA A NSP hotărâre M A I
  9. Punctul 6 din A nexa la A PC SP A N SP hotărâre A N SA M A I
  10. Punctul 7 din A nexa la A N SP A N SA hotărâre M A I M EI
  11. Punctul 8 din A nexa la A N SP A N SA hotărâre M EC C, M A I, A PL
  12. Instituţiile abilitate cu atribuţii conform competenţelor stabilite la punctul 12.1 al hotărârii vor elabora planuri săptămânale de acţiuni privind realizarea sarcinilor ce se impun, cu prezentarea notelor informative în adresa Comisiei Raionale Extraordinare de Sănătate Publică cu privire la acţiunile întreprinse şi circumstanţele constatate;                                                                    Termen   perioada stării de urgenţă
  13. Conducerea organelor abilitate cu funcţii de control în supravegherea şi verificarea respectării măsurilor restrictive, a măsurilor obligatorii şi a măsurilor de prevenire şi control al infecţiei COVID-19, menţionate la punctul 12.1 al hotărârii, vor organiza desfăşurarea continuă a activităţii instituţiei, inclusiv în afara orelor de program, precum şi în zilele de sâmbătă şi duminică; Termen perioada stării de urgenţă
  14. Hotărârile Comisiei raionale extraordinare de sănătate publică sunt executorii pentru autorităţile administraţiei publice centrale şi locale, pentru persoanele fizice şi juridice, indiferent de domeniul de activitate şi forma juridică de organizare.
  15. Nerespectarea măsurilor de sănătate publică expuse în prezenta hotărâre constituie pericol pentru sănătatea publică şi va servi drept temei pentru tragerea la răspundere contravenţională şi/sau penală a persoanelor vinovate.
  16. Se solicită reprezentanţilor mass-media să informeze publicul despre prevederile prezentei hotărâri şi necesitatea respectării stricte a măsurilor restrictive şi a măsurilor de prevenire şi control al infecţiei Covid 19.
  17. Prezenta hotărâre intră în vigoare la momentul emiterii şi se publică pe pagina oficială a Guvernului.

 

          Președinte al Comisiei                             Vasile MĂRCUȚĂ

          Secretar al Comisiei                                 Ion CIUBOTARU

 

 

Anexa la Hotărârea nr. 06 din 21 martie 2021

a Comisiei raionale extraordinare de

sănătate publică Nisporeni

 

Măsurile de prevenire şi control al infecţiei COVID – 19 specifice pentru anumite genuri de activitate

  1. Conducătorii instituţiilor medico-sanitare publice şi privat, instituţiilor socio-medicale şi instituţiilor de reabilitare/recuperare/balneo-sanatoriale vor asigura implementarea, cu răspunderea personală, a următoarelor măsuri de prevenire şi control al infecţiei COVID-19: 5

1.1. Realizarea strictă a managementului calităţii serviciilor prestate, inclusiv a măsurilor de control al infecţiei COVID-19, în conformitate cu actele normative în vigoare.

1.2. Organizarea accesului fluidizat al vizitatorilor şi însoţitorilor în cadrul instituţiei/prestatorului.

1.3. Efectuarea triajului şi monitorizarea zilnică la COVID-19 a pacientului/beneficiarului/însoţitorului.

1.4. Organizarea şi efectuarea triajului zilnic al personalului angajat, la începutul turei de lucru.

1.5. Asigurarea personalului angajat cu echipament de protecţie conform riscului de expunere.

1.6. Monitorizarea utilizării corecte a echipamentului de protecţie.

1.7. Asigurarea instituţiei cu produse dezinfectante, inclusiv pentru igiena mâinilor şi organizarea măsurilor de curăţare şi dezinfecţie.

1.8. Organizarea instruirii personalului la locul de muncă privind măsurile de prevenire, control şi combatere a infecţiei cu COVID-19.

1.9. Reevaluarea modului şi a volumului de activitate a personalului angajat, pentru facilitarea organizării lucrului de la distanţă (în baza evaluării condiţiilor de activitate a instituţiei/prestatorului, grupurilor de risc şi a condiţiilor familiale ale angajatului: comorbidităţi, vârstă, copii minori, persoane la îngrijire etc.).

1.10. Organizarea activităţii şi amenajării locului de muncă cu respectarea măsurilor de prevenire conform Ghidului practic „Măsuri cheie pentru prevenirea infecţiei COVID-19 la locul de muncă”, aprobat de către Ministerul Sănătăţii, Muncii şi Protecţiei Sociale.

1.11. Organizarea şi efectuarea programării populaţiei pentru imunizarea antiCOVID în zilele de luni-sâmbătă, în intervalul orar 09.00 – 18.00.

1.12. Instituţiile medico-sanitare publice vor asigura acordarea asistenţei medicale tuturor persoanelor care întrunesc criteriile definiţiei de caz pentru COVID19, indiferent de statutul acestora în sistemul asigurărilor obligatorii de asistenţă medicală (asigurate/neasigurate).

  1. Persoanele fizice şi persoanele juridice, care efectuează activităţi de transport rutier de persoane în trafic local, municipal/raional/interraional, internaţional, cât şi activităţile conexe (gări auto, staţii de testare auto etc.) vor asigura respectarea strictă a următoarelor măsuri de prevenire şi control a infecţiei COVID – 19:

2.1. Asigurarea protecţiei personalului care efectuează transport rutier şi activităţi conexe, prin:

(i) echipament de protecţie (măşti, mănuşi);

(ii) dezinfectanţi (pentru mâini şi suprafeţe);

(iii) triajul zilnic al personalului angajat la începutul turei de lucru (termometria, starea sănătăţii).

2.2. Ajustarea orarului de călătorie şi a numărului de unităţi de transport, după necesitate în orele de vârf.

2.3. Automonitorizarea stării de sănătate a personalului pe parcursul zilei de muncă, cu informarea angajatorului.

2.4. Limitarea numărului de persoane în transportul feroviar şi rutier în trafic raional şi interraional- proporţional numărului de scaune disponibile în mijlocul de transport, iar pentru transportul rutier în trafic local şi municipal – în limita a 60% din capacitatea de îmbarcare.

2.5. Gările şi staţiile auto autorizate în modul corespunzător vor majora la maximum numărul de ghişee pentru vânzarea biletelor de călătorie.

2.6. Monitorizarea permanentă a fluxului de persoane şi neadmiterea creării aglomeraţiilor.

2.7. Purtarea obligatorie a măştilor de protecţie pentru conducătorii auto, taxatori si pasageri, pe parcursul călătoriei.

2.8. Respectarea măsurilor de curăţare, dezinfectare a suprafeţelor din gările feroviare, autogări şi mijloace de transport public la începutul orelor de lucru, dar şi după fiecare rută/cursă efectuată la staţia terminus.

2.9. Verificarea de către operatorii de transport a temperaturii pasagerilor la îmbarcarea la cursele de transport rutier sau feroviar de persoane în trafic internaţional, care nu trebuie să depăşească 37° grade Celsius.

  1. 3. Administratorii unităţilor comerciale cu amănuntul vor asigura respectarea strictă a următoarelor măsuri specifice de prevenire şi control al infecţiei COVID – 19:

3.1. Asigurarea accesului fluidizat al vizitatorilor/cumpărătorilor în interiorul unităţii comerciale.

3.2. Admiterea în spaţiile comerciale gestionate a unui număr limitat de vizitatori/cumpărători, reieşind din normativul 1 persoană per 4 m2 din spaţiul comercial liber. Copiii cu vârsta până la 10 ani vor fi admişi în spaţiul comercial împreună cu adulţii care îi însoţesc.

3.3. Instalarea, la intrare în spaţiul comercial gestionat, în locuri vizibile şi accesibile pentru vizitatori/cumpărători, a dozatoarelor cu soluţie dezinfectantă pe bază de alcool pentru respectarea igienei mâinilor clienţilor.

3.4. Admiterea în spaţiul comercial gestionat exclusiv a vizitatorilor/ cumpărătorilor asiguraţi cu măşti de protecţie, cu excepţia copiilor cu vârsta mai mică sau egală cu 5 ani.

3.5. Asigurarea personalului cu cantităţi suficiente de echipament de protecţie personală (măşti, mănuşi, şorţuri şi viziere după caz). Monitorizarea portului corect al măştilor (masca trebuie să acopere atât gura, cât şi nasul), precum şi a frecvenţei de schimbare a echipamentului de protecţie.

3.6. Deschiderea numărului maxim de case, în mod special în orele de vârf, pentru evitarea creării aglomerărilor. Instalarea semnelor/indicatoarelor vizibile pe podea pentru a asigura respectarea distanţei fizice de 1 metru în apropierea caselor.

3.7. Instalarea ecranelor de protecţie din plexiglas/sticlă la case.

3.8. Vânzătorii şi lucrătorii unităţilor comerciale vor atenţiona clienţii despre  necesitatea respectării distanţei fizice de cel puţin 1 metru, cu excepţia membrilor unei familii sau a grupurilor de maxim 3 persoane.

3.9. Monitorizarea stării de sănătate a angajaţilor din subordine, inclusiv termometria, la începutul şi pe parcursul zilei de muncă, cu asigurarea evidenţei. În caz de depistare a unor simptome ale infecţiei respiratorii acute, angajatul nu se admite la serviciu, se autoizolează şi informează medicul de familie.

3.10. Efectuarea obligatorie a termometriei la intrarea în unitatea comercială a fiecărui vizitator/cumpărător, cu interzicerea accesului persoanelor cu stare febrilă şi informarea lor despre necesitatea consultării medicului.

3.11. Prelucrarea cu produse dezinfectante a suprafeţelor, coşurilor, cărucioarelor etc. şi asigurarea regimului de curăţare umedă de minimum de 3 (trei) ori pe zi, cu înregistrarea acestor lucrări într-un registru special, elaborat de operator în formă liberă.

  1. Administratorii pieţelor şi operatorii economici de pe teritoriul acestora vor asigura respectarea următoarelor măsuri specifice de prevenire şi control al infecţiei COVID – 19:

4.1. Organizarea şi monitorizarea fluxului de vizitatori/cumpărători, cu ieşiri şi intrări separate.

4.2. Atenţionarea vizitatorilor/cumpărătorilor despre obligativitatea respectării distantei fizice de 1 metru, inclusiv, la solicitatrea vânzătorilor/comercianţilor.

4.3. Admiterea pe teritoriul pieţei exclusiv a vizitatorilor/ cumpărătorilor asiguraţi cu măşti de protecţie, cu excepţia copiilor cu vârsta mai mică sau egală cu 5 ani.

4.4. Monitorizarea stării de sănătate a angajaţilor, inclusiv termometria, la începutul zilei de muncă cu asigurarea evidenţei. În caz de depistare a unor simptome ale infecţiei respiratorii acute, angajatul nu se admite la serviciu, se auto izolează şi informează medicul de familie.

4.5. Efectuarea obligatorie a termometriei la intrarea în piaţă a fiecărui vizitator/cumpărător, cu interzicerea accesului pe teritoriul pieţei a persoanelor cu star e febrilă şi informarea lor despre necesitatea consultării medicului.

4.6. Instalarea în locuri vizibile şi accesibile pentru vizitatori/cumpărători a dozatoarelor cu soluţie dezinfectantă pe bază de alcool pentru respectarea igienei mâinilor.

4.7. Asigurarea obligatorie a tuturor angajaţilor/comercianţilor cu echipament de protecţie (măşti, mănuşi).

4.8. Organizarea locurilor comerciale cu respectarea unei distanţe de 2 metri între ele.

4.9. Asigurarea bunei funcţionalităţi al unităţilor sanitare (WC, vestiare) de pe teritoriul pieţelor (pavilioanelor etc.), asigurarea permanentă a acestora cu soluţii/substanţe dezinfectante, conectarea la reţeaua de apeduct, sistem de canalizare.

4.10. Organizarea de către comerciant a măsurilor de dezinfecţie a inventarului şi suprafeţelor de lucru cu soluţii pe bază de alcool, cu o periodicitate de cel puţin 3 ore, fără deteriorarea calitatea şi siguranţei produselor alimentare.

4.11. La finele fiecărei zile se va efectua dezinfecţia utilajului/inventarului de lucru, utilajului frigorific, spaţiilor de depozitare şi comercializare a produselor/mărfurilor, tejghelelor şi întregului teritoriu.

4.12. Informarea comercianţilor şi cumpărătorilor referitor la măsurile de sănătate publică pentru prevenirea infecţiei COVID 19 prin intermediul postului local de radio sau alte dispozitive audio precum şi prin afişarea materialelor informative, care promovează regulile de igienă şi prevenire a infecţiei COVID-19. Materialele informative vor fi coordonate cu Agenţia Naţională pentru Sănătate Publică.

  1. Administratorii unităţilor de alimentaţie publică vor asigura respectarea următoarelor măsuri specifice de prevenire şi control al infecţiei COVID – 19:

5.1. Monitorizarea stării de sănătate a angajaţilor, inclusiv termometria, la începutul zilei de muncă cu asigurarea evidenţei. În caz de depistare a unor simptome ale infecţiei respiratorii acute, angajatul nu se admite la serviciu, se autoizolează şi informează medicul de familie.

5.2. Asigurarea personalului cu cantităţi suficiente de echipament de protecţie personală (măşti, mănuşi, şorţuri şi viziere, după caz). Monitorizarea portului corect al măştilor (masca trebuie să acopere atât gura, cât şi nasul), precum şi a frecvenţei de schimbare a echipamentului de protecţie.

5.3. Instalarea la intrare în locuri vizibile a dozatoarelor cu dezinfectant pentru mâini pe bază de alcool.

5.4. Efectuarea obligatorie a termometriei la intrarea în unitatea de alimentaţie publică a fiecărui vizitator/cumpărător, cu interzicerea accesului persoanelor cu stare febrilă şi informarea lor despre necesitatea consultării medicului.

5.5. Excluderea posibilităţilor de creare a aglomeraţiilor prin asigurarea respectării distanţei fizice de 1 metru între persoane. Se va admite deservirea concomitentă la mese a maximum 4 persoane, cu excepţia grupurilor constituite din membrii unei familii.

5.6. Asigurarea folosirii unor grupuri sanitare separate pentru personal şi vizitatori.

5.7. Aplicarea ecranelor de protecţie din plexiglas/sticlă la case şi locurile de preluare a comenzilor.

5.8. Asigurarea condiţiilor pentru respectarea igienei mâinilor, după fiecare client, la prepararea bucatelor – înainte şi după orice contact cu produsele alimentare.

5.9. Igienizarea şi dezinfectarea meselor de deservire se va efectua după fiecare client.

5.10. Igienizarea şi dezinfectarea spaţiilor de lucru a personalului, spaţiilor de deservire şi grupurilor sanitare la fiecare 2 ore, cu înregistrarea acestor lucrări într-un registru special, elaborat de operator în formă liberă.

  1. Administratorii centrelor comerciale vor asigura implementarea şi monitorizarea respectării măsurilor de prevenire şi control al infecţiei COVID-19 specifice pentru activitatea centrelor comerciale:

6.1. Efectuarea obligatorie a termometriei la intrarea în Centrul comercial a fiecărui vizitator/cumpărător, cu interzicerea accesului în incinta Centrului a persoanelor cu stare febrilă şi informarea lor despre necesitatea consultării medicului.

6.2. Admiterea în Centrul comercial exclusiv a vizitatorilor/cumpărătorilor asiguraţi cu măşti de protecţie, cu excepţia copiilor cu vârsta mai mică sau egală cu 5 ani.

6.3. Monitorizarea stării de sănătate a angajaţilor din subordine, inclusiv termometria, la începutul zilei de muncă cu asigurarea evidenţei. În caz de depistare a unor simptome ale infecţiei respiratorii acute, angajatul nu se admite la serviciu, se autoizolează şi informează medicul de familie.

6.4. Atenţionarea vizitatorilor/cumpărătorilor despre obligativitatea respectării distantei fizice de 1 metru, cu excepţia membrilor unei familii.

6.5. Monitorizarea igienizării de către fiecare vizitator/cumpărător a mâinilor prin intermediul dozatoarelor cu soluţie dezinfectantă pe bază de alcool instalate la intrarea în Centrul comercial.

6.6. Admiterea în incinta Centrului comercial a unui număr limitat de vizitatori/cumpărători, reieşind din normativul de 1 vizitator per 4 m2 din suprafaţa comercială.

6.7. Plasarea la intrare în Centrul comercial a informaţiei privind numărul de vizitatori care pot să se afle concomitent în incinta Centrului comercial.

6.8. Monitorizarea numărului de persoane care se află concomitent în incinta Centrului comercial, prin intermediul sistemului electronic de numărare a persoanelor la intrare şi ieşire sau prin monitorizarea fizică de către personalul din pază.

6.9. Limitarea numărului de persoane care pot să se afle concomitent în spaţiile de uz comun din incinta Centrului comercial (de ex: WC, lift, etc.).

6.10. Deschiderea la maximum a tuturor căilor de acces pentru a evita crearea aglomeraţiilor la intrare/ieşire în/din Centrul comercial.

6.11. Separarea intrărilor de ieşiri prin instalarea indicatoarelor respective.

6.12. Instalarea semnelor pe podea (indicatoarelor) în faţa utilajelor de deservire automată (de genul, dar nelimitându-se la cele menţionate: bancomate, aparate de preparare a cafelei/ceai, terminalelor de plată etc.) pentru respectarea distanţei fizice de 1 metru între persoane.

6.13. Comercializarea produselor de igienă şi protecţie personală în cel puţin unul dintre magazine (unităţile comerciale) din incinta Centrului comercial. În lipsa acestora se va asigura organizarea unui punct de comercializare a produselor de igienă şi protecţie personală.

6.14. Asigurarea cu produse de dezinfectare a mâinilor la intrare în Centrul comercial, la intrare în lifturi, în WC şi la fiecare nivel/etaj.

6.15. Informarea comercianţilor şi cumpărătorilor referitor la măsurile de sănătate publică pentru prevenirea infecţiei COVID-19 prin intermediul postului local de radio sau alte dispozitive audio, precum şi prin afişarea materialelor informative, care promovează regulile de igienă şi de prevenire a infecţiei.

6.16. Asigurarea cu o igienizare de cel puţin 2-3 ori pe zi a suprafeţelor de exploatare intensă (lift, escalator, WC, bancomate, terminale de plată, scări etc.).

6.17. Asigurarea locatarilor cu informaţiile privind normele de prevenire şi control al infecţiei COVID-19.

 

  1. Administratorii unităţilor de deservire ce prestează servicii de coafură şi alte servicii de înfrumuseţare (ce se atribuie codului CAEM 96.02) vor asigura implementarea şi respectarea următoarelor măsuri de control şi prevenire COVID-19:

7.1. Organizarea prestării serviciilor doar prin programare prealabilă.

7.2. Triajul zilnic al personalului angajat la începutul turei de lucru (termometria, starea sănătăţii).

7.3. Instalarea la intrare, în locuri vizibile şi accesibile, a dozatoarelor cu  dezinfectant pentru prelucrarea mâinilor.

7.4. Amplasarea locurilor de muncă cu respectarea strictă a distanţei între ele de cel puţin 2 (doi) metri.

7.5. Asigurarea angajaţilor cu echipamente de protecţie individuală – halat de lucru, mască, mănuşi.

7.6. Aerisirea şi curăţarea încăperilor la un interval de cel mult 2 (două) ore.

7.7. Prelucrarea cu soluţii dezinfectante pe bază de alcool a locului de muncă după fiecare client şi a suprafeţelor (mânere, întrerupătoare, mese, scaune etc.).

7.8. Termometria obligatorie la intrarea în frizerie a clienţilor.

7.9. Purtarea obligatorie a măştilor de către angajaţi şi clienţi. Masca trebuie să acopere atât gura, cât şi nasul.

  1. Administratorii centrelor sportive, terenurilor de sport şi bazinelor sportive în procesul de organizare a antrenamentelor individuale şi contact vor asigura implementarea şi monitorizarea respectării următoarelor măsuri de prevenire şi control al infecţiei COVID-19.

8.1. Informarea antrenorilor şi sportivilor privind recomandările autorităţii centrale de specialitate despre normele sanitar-epidemiologice aplicabile pentru reducerea răspîndirii infecţiei COVID – 19.

8.2. Aerisirea/ventilarea tuturor încăperilor, inclusiv a birourilor angajaţilor, vestiarelor.

8.3. Dezinfectarea vestiarelor şi a echipamentelor sportive folosite în cadrul instruirii şi antrenamentelor la finalizarea fiecărui antrenament.

8.4. Echiparea personalul angajat cu mănuşi, măşti, dezinfectant.

8.5. Plasarea, la intrarea în instituţia sportivă, a recipientelor cu dezinfectant pentru mâini, persoanele fiind obligate să îşi dezinfecteze mîinile.

8.6. Afişarea, la intrarea în instituţia sportivă, a pliantelor informative cu privire la măsurile de igienă, numărul maxim de vizitatori care se pot afla concomitent în sală, obligativitatea de păstrare a distanţei fizice de cel puţin 1 metru.

8.7. Stabilirea protocoalelor clare de curăţenie şi dezinfecţie, atât pentru zonele şi locaţiile utilizate, cât şi pentru materialele şi inventarul folosit, toate echipamentele şi spaţiile utilizate fiind curăţate şi dezinfectate după fiecare antrenament.

8.8. Stabilirea şi respectarea strictă a orarului antrenamentelor. Se va permite organizarea concomitentă a antrenamentelor doar în cazul disponibilităţii mai multor terenuri de antrenament.

8.9. Permiterea accesuluiîn cadrul entităţii în funcţie de capacitatea centrului/terenului sportiv, pentru a evita aglomeraţia, în baza programării prealabile, calculate astfel încît, între grupurile de utilizatori, să fie suficient timp pentru efectuarea dezinfectării spaţiului şi a suprafeţelor de contact.